Var rädd om din värdefullaste tillgång

Det går bra nu, pengar rullar in, pengar rullar in….

Lätt att blunda för verkligheten, när det går bra. Man ser hur pengarna rullar in, man tillverkar man säljer. Personalen sliter med att leverera och då är det viktigt att ledningen ser om personalen kämpar med brandsläckning för att klara leveranserna. Hur mår de egentligen? Tyvärr vet man bara i snitt 9,7% av vad som verkligen pågår i organisationen, så man blundar omedvetet kanske?

Att basera sina beslut på bara 9,7% av om hur din viktigaste tillgång mår, borde inte kännas bra?

Jag hör ofta ”argumentet” att det går ju bra nu, pengar rullar in pengar rullar in…så det går ju bra?

Sony, Ford och Motorola kanske kan fungera som bra exempel på hur det kan gå om man inte vet hur organisationen egentligen mår? ”Det går bra” omvandlades till ”Tänkte inte på det”

Sannolikheten för framtida storhet maximeras genom att prestera bra på de mått som gör en organisation mindre bräcklig på lång sikt. Man kallar detta ofta för resilliens, men ordet bör kompletteras och innehålla ett bättre definierat syfte anpassat till en hållbar organisation.

Att man indikerar hög prestanda idag, är ingen garanti för framtida högprestanda.

Vi har sett många exempel på sådana företag/organisationer, som inte klarat av förändringarna som krävs för att förvalta den styrkan och de finansiella resurser man besitter när man är på topp. Vi har funnit att det finns ett väldigt viktigt mått som är en stark indikator på en robust hållbar och frisk organisation.

Detta är dess interna säkerhetsprestanda, som indikerar hur många anställda som skadas, när pengarna rullar in. Det gäller inte bara fysiskt utan mest psykologiskt. Psykologisk säkerhet är avgörande för att man inte skall skadas i sitt arbete. Rättvisa och värderingsgrund viktig.

Men vi har ISO 45001?

Att detta inte bara är en pärm i bokhyllan är viktigt. En bra bok är ”Jakten på papperstigern” av Andreas Odhage om hur vi undviker att dessa viktiga framarbetade rader inte bara blir något som värmer i bokhyllan eller på en server i IT systemet.

Anledningen kanske är att säkerhetsprestanda är ett inneboende organisatoriskt värde, som tyvärr sällan används för marknadsföring mot omvärlden. När köpte du senast en apparat från ett företag baserat på dess enastående interna säkerhet? Jag har ett par företag i åtanke, som jag skulle vilja tipsa om att börja tänka på det och nu!

Andra inneboende värden, såsom mångfald, hållbarhet eller kvalitet, används vanligtvis för extern marknadsföring och kommunikation. Detta gör dem sårbara för feltolkningar, överdrifter eller till och med bedrägerier eller som det kallas white washing! Green washing är ju också aktuellt idag.

Företagets egna inre värden är viktiga och även grunderna till den Etik och Moral som råder!

Var rädd om din viktigaste tillgång. Dina medarbetare..ja dina vänner!

( Backas upp av data från dessa två böcker ”Good to Great” och ”Built to Last” av Jim Collins!)

Fler blogginlägg

Kultur skapas av våra beteenden

Det heter kultur och det ordet kanske känns lite avlägset och o-hanterbart om man inte är van vid att använda det i sin organisation. Egentligen...

Hur blir man en bättre ledare?

För att bli något bättre måste vi förstå vad det är vi strävar efter. Jag hoppas att du håller med om det? Det finns väldigt...

Komplexitet måste man börja tänka på

Det är ju så att komplexiteten gör att vi måste börja zooma in och zooma ut för att förstå hur det nya vi gör eller...